Робот-лійка GardenSpace на сонячних батареях подбає про сад
6 Листопада , 2017
Створено келих, який перетворює воду на “вино”
7 Листопада , 2017

Як працює Hyperloop?

Ілон Маск, мільярдер-засновник PayPal, улюбленець публіки і талановитий підприємець сучасності, радує світ електромобілями Tesla Motors і космічними польотами SpaceX. Нещодавно Маск заявив про намір істотно скоротити час пересування на планеті, представивши концепцію використання ракет для пасажирських перевезень. Але ще раніше йому захотілось скоротити час подорожі між Лос-Анджелесом і Сан-Франциско до 35 хвилин. Тому він запропонував побудувати високошвидкісну систему транспорту, яка дозволить людям долати 1223 кілометри на годину: Hyperloop.

Спершу здалось, що ідея абсолютно фантастична. Так і є. Але якщо у нього вийде, футуристичний Hyperloop замінить потяги і зробить революцію в транспорті, як це зробив локомотив, автомобіль і літак. Єдина проблема в тому, що ніхто не знає, чи буде Hyperloop працювати і скільки насправді коштуватиме його будівництво. Хоча розробки ведуться і активним ходом.

Маск каже, що ціна за проект — 6 мільярдів доларів. Але багато хто ставиться до цих цифр скептично. Більш того, в Каліфорнії, наприклад, розробляється план будівництва набагато повільнішої залізничної системи між двома містами вартістю 60 мільярдів доларів. Саме це спонукало Маска представити Hyperloop. Каліфорнійський план, як написав Маск у 57-сторінковому документі, опублікованому на сайті SpaceX у серпні 2013 року, був занадто дорогим «для одного з найбільш повільних потягів у світі». Щоб ви розуміли, цей потяг зможе набирати швидкість 322 кілометри на годину.

Незалежно від ціни та складності створення майже надзвукової системи наземного транспорту, Маск каже, що Hyperloop це щось середнє між потягом і літаком. У багатьох відношеннях, це як подорожувати в кулі по стовбуру дробовика за допомогою технології з гри повітряний хокей. Маск вірить, що Hyperloop буде працювати. Але як?

Потяги, літаки, автомобілі, кораблі та боби…

У світі Ілона Маска Hyperloop стане «п’ятим видом» транспорту, не враховуючи літаки, потяги, автомобілі і кораблі у пантеоні механізованого руху. Маск хоче, щоб люди подорожували в бобах (за типом таких же, як у бобслеї, тільки більших), які будуть проноситись через сталеві труби, встановлені на пілонах або стовпах, спроектованих так, щоб пережити каліфорнійський землетрус. Ці пілони, виконані із залізобетону, будуть рознесені на кожні 30 метрів (або близько того) і будуть висотою 6, 15 і 30 метрів в залежності від місцевості.

Які плани по здійсненню задуму Маска пропонують інженери? Більшість з них є провальними з ряду причин. Наприклад, пропонують обладнати Hyperloop потужними пропелерами, які будуть штовхати боби подібно пневмопошті. Маск зазначає, що хоча такі гігантські пропелери зробити цілком можливо, це непрактично, тому що на 563-кілометровому відрізку при такому швидкому русі, опір повітря всередині труби буде колосальним і досягти бажаної швидкості буде неможливо.

Також виключаються вакуумні труби з електромагнітної підвіскою, подібно тій, що використовують в русі маглеви. Справа в тому, що в трубах створити ідеальний вакуум буде дуже важко, особливо якщо щодня в них будуть входити і виходити тисячі бобів. Більш того, алюмінієві труби можуть тріснути або протекти, а значить і розгерметизуватись.

«Лише одна маленька тріщина десь на трубі в сотні миль — і вся система перестає працювати», писав Маск.

Ще одна технічна проблема полягає в тому, що боб рухається через трубу з повітрям. Маск говорить, що якщо стінки труби і боба будуть досить близькі, «капсула буде вести себе як шприц». Іншими словами, боб буде підштовхувати всю колону повітря в системі, а не пропускати її. В результаті цього боб буде рухатись дуже повільно, або ж інженерам доведеться будувати масивну трубу.

Рішення в стилі Ілона Маска

Список проблем здається нескінченним. Але Маск, винахідливий новатор, залучив команду інженерів з Tesla і SpaceX, щоб знайти рішення. Вони запропонували підняти дві труби (одна на північ, інша на південь) і знизити тиск повітря всередині.

Теорія проста: реактивні літаки літають на великих висотах через менш щільне повітря, і опір зменшується. Команда Маска вирішила, що тиск повітря всередині системи повинен бути в шість разів меншим тиску тонкої атмосфери Марса, що в значній мірі знизить бобів. Крім того, розміщення Hyperloop вздовж міжштатної магістралі I-5 в США знизить витрати, оскільки не доведеться викуповувати землю у людей, що живуть уздовж маршруту.

Вони також зробили боб серцем системи, щоб труба була найменш технологічною. План полягає в тому, щоб спроектувати боб з металевими лижами, які котяться, або левітують, на подушці повітря, що накачується через невеликі отвори в лижах. Концепція схожа на гру в повітряний хокей, за винятком того, що повітря накопичується за рахунок високошвидкісного просування боба по трубі, а надпотужний електричний компресор в передній частині боба перекачує повітря в задню. Магніти на лижах в парі з електромагнітним імпульсом дають бобу перший поштовх, знайомий вам по потягах. Після цього відчуття швидкості пропаде.

Лінійні індукційні двигуни отримують енергію з магнітів і провідників, які будуть розміщені в різних точках вздовж трубки і забезпечать бобу стабільний рух. Уздовж труби також будуть створені аварійні виходи. На самих трубах також будуть розміщені сонячні батареї.

Дивіться, куди йдете

Маск обіцяє, що боби будуть зручними і безпечними. Вони будуть рухатись по Hyperloop по одному, відбувати раз на 30 секунд або близько того, і рухатись в середньому на відстані 37 кілометрів один від одного. Пасажири зможуть входити і виходити на кожному кінці труби і через відгалуження уздовж труби. Кожен пасажирський боб буде вміщати 28 людей, що сидять по 14 чоловік в два ряди, разом з багажним відділенням на одному кінці. Великі контейнери зможуть вмістити автомобіль. Пасажири будуть платити 20 доларів за квиток в один кінець.

Розмістивши багаж, пасажири повинні будуть сідати в крісла, пристібатись ременями безпеки і залипати в свій персональний дисплей протягом 35 хвилин. В туалет сходити не вийде — його не буде. І оскільки кабінка буде дуже тісна, подорож таким способом не підійде людям, що страждають від клаустрофобії.

Чи буде Hyperloop працювати? Хто знає. Тестові ділянки вже будуються і випробовуються. Маск думає, що це можливо, люди йому вірять. Джим Пауелл, який був одним з творців маглевів — потягів, здатних розганятись до 581 кілометрів — розповів The Verge, що Маск правий в тому, що хоче закласти всю систему в трубу. Він каже, що у відкритій системі буде занадто багато тертя. А тертя може бути проблемою навіть у герметично закритій трубі Hyperloop.

Більш того, трубу Hyperloop краще всього будувати по прямій. Пауелл каже, що якщо шлях буде надто звивистим, пасажирів буде нудити.

Хоча багато хто згоден з тим, що технічні проблеми створення Hyperloop можуть бути вирішені, деякі задаються питанням про ціну. 6 мільярдів доларів — занадто малий цінник для проекту такої величини. При цьому Маск не хоче витрачати власні гроші й сподівається, що іншим вдасться здійснити прорив за нього. Можливо, і ви спробуєте?

LEU
LEU

Залишити відповідь

Увійти за допомогою: