Інженери запропонували побудувати транспортну лінію Hyperloop на кордоні Мексики та США
19 Квітня , 2017
Двосторонні сонячні батареї на 30% збільшать ККД фотоелектричних станцій
19 Квітня , 2017

Чутки: США випробують EM Drive на борту секретного апарату X-37B

Протягом останнього року, мабуть, тільки ті, хто зовсім не цікавиться технологіями не чули про «неможливий» електромагнітний двигун EM Drive – безпаливну альтернативу сучасним хімічних реактивним двигунам, який, начебто, порушує третій закон Ньютона і здатний генерувати реактивну тягу. Цікавішою ця історія стала в грудні минулого року, коли китайський уряд заявив, що вже проводить випробування EM Drive в космосі. Трохи пізніше з’явилась інформація про те, що і США проводять аналогічні випробування на борту секретного космоплану X-37B. П’ять місяців потому ці чутки, як і раніше, блукають в Мережі, тому давайте розбиратися.

Якщо хто з вас забув, X-37B, або Boeing X-37, – це космічний безпілотний літальний апарат на сонячних батареях. Мало того, що він поставив рекорд перебування на орбіті, провівши там 678 днів без перерви, так ще досі ніхто напевне не знає (крім американського уряду, зрозуміло), що ж він там всі ці дні робив. Апарат був запущений на орбіту в травні 2015 року ВПС США, і ніхто не може відповісти, скільки часу він там проведе і яке завдання перед ним поставлено.

Зрозуміло, навколо такої загадковості, як гриби після дощу, полізли всілякі теорії змови, в яких обговорювалось все, починаючи від шпигунства за Ближнім Сходом і космічних бомбардувань (що в принципі можливо) і закінчуючи стеженням за китайською космічною станцією. Сам же американський уряд традиційно відхрещується від шпигунства і ставить у пріоритет «дослідження технологій багаторазових космічних апаратів в перспективі їх подальшого використання в рамках виконання довгострокових космічних місій».

Тут-то назовні і полізли чутки про EM Drive. Деталі в цих чутках різняться, але основа одна: на борту X-37B знаходиться новий електромагнітний реактивний двигун, який віддалено випробовується вченими на землі без впливу гравітації і інших сил, які могли б знизити рівень чистоти експериментів. Загалом, EM Drive – він як Кардаш’ян від світу науки. Ще не довів свою користь для суспільства, але завжди викликає великий інтерес, як тільки десь згадується. Його привабливість в першу чергу пояснюється тим, що ця рухова система теоретично здатна працювати і створювати тягу не завдяки спалюванню ракетного палива, а завдяки вібрації і коливанням мікрохвиль. На папері такий двигун (відповідного розміру) буде здатний доставити людину на Марс всього за 70 днів, що, в свою чергу, створить справжню революцію в космічних подорожах.

Але це тільки в тому випадку, якщо двигун доведе свою спроможність. Ранні тести, включаючи випробування, проведені аерокосмічним агентством NASA, результати яких були опубліковані в журналі Journal of Propulsion and Power, показали, що EM Drive насправді створює тягу, однак ніхто не може пояснити, статичне це явище або ж вся справа в якомусь зовнішньому втручанні (шумах зовнішнього впливу).

«Дані по перевірці фаз прямої та зворотної тяги показують послідовну продуктивність системи в 1,2 ± 0,1 мН/кВт, що можна розглядати як імпульсну продуктивність. Дослідження також включало перевірку нульової тяги, метою якої було виключення можливих зовнішніх впливів і виявлення можливих сторонніх джерел імпульсної тяги. Однак, нічого з цього визначити не вдалося», — повідомляють у NASA.

Але навіть після експериментів, дослідники не можуть пояснити, як така система може працювати, так як за фактом перед нами порушення третього закону Ньютона: кожна дія має рівну протидію. Іншими словами, з одного кінця EM Drive для створення тяги має щось виштовхуватись. У звичайних хімічних двигунах цим «щось» є жар і вогонь, створені згоряючим паливом. Але EM Drive ніякого палива не використовує, тому він і не має створювати тягу. Але, судячи з тестів, він її створює. Як?

Мабуть, найкращим варіантом, який дозволить розібратись в цьому питанні, є перевірка двигуна в середовищі з повною відсутністю впливаючих факторів, на кшталт тертя і тиску повітря. Ідеальним місцем для такої перевірки є космос. Саме тому китайський уряд, а також творець ідеї EM Drive, висловили зацікавленість у проведенні таких випробувань. І у випадку з Китаєм, ці випробування, судячи іх заголовків ЗМІ, вже проводяться.

Але при чому тут американський військовий космічний апарат X-37B? Відверто кажучи, американський уряд офіційно ще навіть не підтверджував свою зацікавленість у випробуваннях EM Drive в космосі, тому стверджувати не станемо — був у нього на руках зібраний примірник EM Drive в 2015 році, коли запускали космічний апарат, чи не було.

Однак, чутки в підтримку випробувань двигуна підігріваються деякими фактами, хоч і дуже мізерними. У минулому році анонімне джерело повідомило інтернет-виданню International Business Times про те, що розмови про цю технологію насправді почалися ще в 2007 році, після підписання одного контракту між Міністерством оборони Великобританії і компанією Boeing. В самому контракті про дану технології нічого не говорилось, але інтерес викликав один з його пунктів, що дозволяє Boeing (творцеві X-37B) вести дослідницьку роботу EM Drive протягом 10 років.

Ходили також чутки про те, що Boeing веде співпрацю з самим винахідником EM Drive, британським інженером Роджером Сойєром, хоча Boeing пізніше заявила, що більше не зацікавлена в цьому пристрої.

За офіційною ж версією, американський уряд проводить на борту X-37B дослідження прискорювача з ефектом Хола, побудованого компанією Aerojet Rocketdyne. Двигун на ефекті Хола розглядається в якості ще одного перспективного джерела реактивної тяги, тому зараз його дослідженням займається NASA. До речі, розробка Холівських двигунів в СРСР велася ще з 1972-го року, а серійне виробництво ведеться з 1984-го. Ці двигуни, як правило, використовуються в якості коригувальних. Нинішня ж версія двигуна NASA здатна створювати силу в 60 мН на кіловат потужності, що на порядок більше можливостей EM Drive. Але двигун Aerojet Rocketdyne теж працює на паливі, тому він зовсім не вирішує проблеми майбутніх місій, обмеження в яких можуть створювати саме паливні реактивні двигуни.

Який висновок можна зробити з усього сказаного? За фактом доказів того, що на борту X-37B дійсно проводяться випробування EM Drive, практично немає, тому єдиним варіантом залишається очікування якихось офіційних заяв керівних органів.

Залишити відповідь

Увійти за допомогою: 
Inline
Inline